Illegible checklist…

illegiblechrcklist

flags_of_United-Kingdom
The pilot of the Extra 300 departing from Santa Barbara California, wrote down his clearance on a piece of paper, making illegible its checklist. It was a hot summer day and the pilot started the engine and roll up to align on the runway with the canopy open, closing it only when ready for the take off run.
Two seconds after, when airborne, suddenly the canopy that had not been locked safetly opened, ripping off his headphones and forcing him to go around, realizing that the runway in front would not have been enough.
He managed to land without further problems not being able to communicate with the tower.
The report written by the pilot described his experience as the most classic of the chain of events: the canopy not locked due to an inadequate checklist, the heat of a summer day, the checklist partially covered by the notes of the clearance.
Standardized procedures, a better organization in the cabin and even a check-list to be checked immediately prior to the take-off run could determine whether you are really able to leave.
ASRS Accession Number 389 421

flags_of_Italy
Il pilota dell’ Extra 300 in partenza dall’aeroporto di Santa Barbara, California, trascrisse la sua autorizzazione su un pezzo di carta, rendendo così parzialmente illeggibile la sua checklist. Era una calda giornata estiva e il pilota accese il motore e rulló fino ad allinearsi alla pista con il tettuccio aperto chiudendolo solo quando ormai pronto per la corsa di decollo.
Due secondi dopo aver staccato le ruote da terra il tettuccio che non era stato bloccato si aprì improvvisamente, sfilandogli via le cuffie e obbligandolo a riattaccare, resosi conto che la pista in fronte non sarebbe stata sufficiente.
Riuscì cosi ad atterrare senza ulteriori problemi non riuscendo a comunicare con la torre.
Il rapporto scritto dal pilota descrisse questa esperienza come la più classica della catena degli eventi: il tettuccio non bloccato a causa di una inadeguata checklist, l’afa della giornata estiva, la checklist parzialmente coperta dalle note relative all’autorizzazione.
Procedure standardizzate, una miglior organizzazione in cabina e ancora una check-list da controllare immediatamente prima della corsa di decollo potrebbero accertare se si è davvero in grado di partire.
ASRS Accession Number 389421

Decollati da Terni

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