Loss of control in VMC 5

PerdContrVMC5

flags_of_United-Kingdom
[…]
The problem with extreme maneuvers at low level is that if something goes wrong, the plane will have no other place to go but down, and once Sir Isaac Newton has taken a hand, the only thing that will help the pilot is having enough altitude to rectify the problem. Fast reactions won’t save him. As an experienced aerobatic display pilot once observed, if things do go wrong at low level, the fastest reaction in the world will not help; you have to avoid getting into the situation in the first place.

A superior pilot is one who uses his superior judgment to avoid situations that might require the use of his superior skill!

It is lack of good judgment that leads pilots into the majority of accidents, not a lack of “hands-on” flying skill. Ask any flying instructor to choose between their students having good judgment or good skills and they will probably choose good judgment. This is simply because pilots who have sound judgment will avoid risky situations and so not require finely honed flying skills to get them out of trouble.
Once outside the flying training system, it is largely left to the pilot’s own discretion to keep developing and experiencing good judgement. like all other human beings, aviators are susceptible to a range of external pressure and influences that can lead them to make decisions that they might not otherwise make. The influence of other pilots -so called peer pressure- can be very strong, leading the unwary to think “Well, they are doing it, so it must be ok”. In an effort to prove consider. To show their skills and to feel part of the group, the human race can divert along paths that would otherwise have remained unexplored. The following accident-reports extracts give a flavour of typical scenarios..
(to be continued)

flags_of_Italy
Il problema delle manovre estreme condotte a bassa quota è che se qualcosa va storto, l’aereo non avrà altro posto dove andare se non in basso, facendo prendere alla gravità il sopravvento in maniera rapida e improvvisa (né Newton potrà essere responsabile di questo), la cui unica risorsa sarà per il pilota avere sufficiente quota sottostante per risolvere il problema. Un esperto pilota acrobatico disse che neanche la più reattiva delle reazioni potrà salvarti se non c’è spazio sufficiente sottostante..

Un pilota abile è colui che tramite la sua esperienza è in grado di evitare quelle situazioni che richiederebbero di mettere alla prova le sue abilità!

E’ spesso l’incapacità di un pilota a fare le giuste valutazioni che determinano situazioni a rischio che nel peggior caso si trasformano in incidenti. Ad un pilota abile, è preferibile un pilota più incerto nelle manovre, ma con una miglior capacità di giudizio, semplicemente perché il pilota con una maggior capacità di giudizio, non accetterà mai di esporsi a situazioni rischiose che potrebbero rivelarsi fatali.
Una volta terminata la fase addestrativa, spetterà soprattutto al pilota e al suo giudizio la discrezionalità di mantenersi in esercizio. Come qualsiasi altro essere umano anche i piloti a causa delle influenze esterne, possono prendere delle decisioni che altrimenti non avrebbero preso. L’influenza degli altri piloti, può essere anche molto forte fino a portarli a fare questa riflessione: “Se lo fanno loro, sicuramente è giusto fare così”. Per dimostrare la loro abilità e per sentirsi come parte integrante del gruppo, la razza umana può deviare lungo sentieri che altrimenti sarebbero rimasti inesplorati. A tal proposito, i seguenti estratti di relazioni di inchiesta, ci illustrano dei tipici scenari..

D-EPRT in a typical winter scenario.

Annunci

One thought on “Loss of control in VMC 5

Rispondi

Inserisci i tuoi dati qui sotto o clicca su un'icona per effettuare l'accesso:

Logo WordPress.com

Stai commentando usando il tuo account WordPress.com. Chiudi sessione / Modifica )

Foto Twitter

Stai commentando usando il tuo account Twitter. Chiudi sessione / Modifica )

Foto di Facebook

Stai commentando usando il tuo account Facebook. Chiudi sessione / Modifica )

Google+ photo

Stai commentando usando il tuo account Google+. Chiudi sessione / Modifica )

Connessione a %s...